E-commerce – Нова ера конкурентности за мала и средња предузећа

E-commerce – Нова ера конкурентности за мала и средња предузећа

Сећам се када сам, пре петнаестак година, први пут чуо термин „e-commerce”. Звучало је као нешто резервисано за велике светске компаније, нешто што је далеко од наше реалности. У то време интернет је још увек био у повоју у Србији, а идеја о куповини преко интернета била је готово незамислива за већину наших грађана. Данас, са поносом могу рећи да управо e-commerce представља најмоћнији алат који малим и средњим предузећима у Србији омогућава да се равноправно такмиче са великим трговинским ланцима.

Пише: Дејан Вукотић, директор Агенције за осигурање и финансирање извоза (АОФИ)

Као неко ко свакодневно сарађује са стотинама предузетника широм Србије, сведок сам фасцинантне трансформације кроз коју пролази наша малопродаја. Традиционални ритејл, са својим великим трговинским центрима и скупим локацијама у центру града, више није једини пут до успеха. Напротив, дигитална револуција је отворила потпуно нове могућности за мале и средње предузетнике. Оно што је некада била привилегија само великих корпорација, данас је доступно свима који су спремни да прихвате промене и прилагоде се новим условима на тржишту.

Foto: Freepik

Извор: БИЗЛифе
Фото: Стефан Јовановић / БИЗЛифе

Дигитална демократизација трговине

Можда највећа предност коју e-commerce доноси јесте демократизација тржишта. Пре само десетак година, за озбиљно учешће у малопродаји били су потребни милиони евра инвестиција у пословни простор, залихе и локације. Данас, захваљујући дигиталним платформама, предузетници могу започети пословање са значајно мањим иницијалним улагањима, а при том имати приступ не само домаћем већ и међународном тржишту. Интернет је постао глобално тржиште на којем свако може да понуди своје производе и услуге, без обзира на величину компаније или географски положај.

Свакодневно се сусрећем са примерима који потврђују ову трансформацију. Мале породичне мануфактуре постају интернационални брендови, локалне продавнице трансформишу се у регионалне e-commerce лидере. Један од таквих примера је и предузеће из Лесковца које је почело са производњом традиционалних занатских производа, а данас своје производе извози широм Европе путем онлајн продавница. Ово нису изузеци – ово је нова реалност српске привреде. Дигитализација је омогућила да се глас малих предузећа чује далеко изван граница наше земље.

АОФИ у дигиталном добу

Као институција која је посвећена развоју српске привреде, АОФИ је морао да прође кроз сопствену дигиталну трансформацију, како бисмо могли да подржимо овај талас промена. У протекле три године потпуно смо дигитализовали пословање – од процеса аплицирања до реализације кредита. Следећи корак је рад на развоју специјализованих финансијских производа прилагођених потребама e-commerce сектора и имплементација нових технолошких решења у наше процесе. Наша мисија је јасна: да будемо корак испред и омогућимо нашим клијентима да искористе све предности које дигитално доба доноси.

Резултати дигиталне трансформације су импресивни. Захваљујући дигитализацији, многа предузећа су успела да преброде изазове пандемије и економске кризе.

Нови хоризонти конкурентности

Када говоримо о конкурентности, e-commerce доноси неколико кључних предности. Прво, омогућава оптимизацију трошкова пословања. Без потребе за скупим пословним просторима и великим залихама, предузећа могу да усмере своје ресурсе на развој производа и маркетинг. Друго, пружа приступ глобалном тржишту без потребе за физичким присуством. Уз адекватну онлајн стратегију, мали произвођач из Суботице може продавати своје производе купцима у Немачкој, Јапану или Аустралији. Треће, можда и најважније, омогућава малим предузећима да граде директне односе са својим купцима, што је некада било резервисано само за највеће играче.

Али дигитална трансформација није само питање технологије. Она захтева фундаментално другачији приступ пословању. Зато смо у АОФИ-ју одлучни да развијемо свеобухватни екосистем подршке, који, поред финансирања, укључује и менторске програме, техничку подршку и осигурање за међународне онлајн трансакције. Требало би да у блиској будућности наши запослени раде директно са предузетницима, помажући им да развију ефикасне e-commerce стратегије, оптимизују своје пословање и разумеју потребе глобалног тржишта.

Изазови на путу дигитализације

Наравно, дигитална трансформација доноси и своје изазове. Безбедност онлајн трансакција, заштита података, логистика испоруке и постпродајна подршка само су неки од аспеката на које предузећа морају да обрате пажњу. Светска тржишта су динамична и конкуренција је велика. Зато је важно да наши предузетници буду добро припремљени и информисани.

У АОФИ-ју смо свесни ових изазова и зато смо успоставили партнерства са водећим технолошким компанијама и логистичким оператерима. Спремамо програм редовних семинара и радионица на којима ће предузетницима бити омогућено да стекну нова знања и вештине. Такође, планирамо да почнемо да пружамо подршку у области правних и регулаторних оквира, како би наши клијенти били усклађени са међународним стандардима.

Дејан Вукотић, директор Агенције за осигурање и финансирање извоза (АОФИ)

Будућност је већ почела

Вештачка интелигенција, проширена реалност, персонализовано корисничко искуство – ово нису више појмови из научне фантастике, већ алати који нашим предузетницима омогућавају да буду конкурентни на глобалном нивоу. Верујемо да је улагање у иновације кључно за дугорочан успех.

Интересантно је да су, из мог искуства, најиновативније управо компаније које имају ограничена средства и ресурсе, баш оне које тржиште „тера” да буду иновативне и на тај начин повећају своју конкурентност.

Хибридне стратегије и омниканални приступ

Традиционални ритејл није нестао, он се трансформише. Најуспешнији предузетници данас комбинују најбоље из оба света – физичке радње постају „шоурумови” и места за јединствено корисничко искуство, док се већина продаје одвија онлајн. Ова хибридна стратегија показује изванредне резултате. Купци желе да додирну и испробају производе, али и да имају погодност онлајн куповине. Омниканални приступ, који интегрише све канале продаје и комуникације са купцима, постаје стандард у савременом пословању.

У овом контексту, логистика и управљање ланцем снабдевања постају кључни фактори успеха. Зато смо у АОФИ-ју одлучни да успоставимо низ програма и производа за подршку у ланцу снабдевања у сегментима осигурања, факторинга, гаранција и кредитирања.

Пут ка глобалној конкурентности

Пред нама је ера у којој ће дигиталне вештине и e-commerce бити кључни фактори конкурентности.

Као директор АОФИ-ја, могу да обећам да ћемо наставити да будемо поуздан партнер малим и средњим предузећима у њиховом пословању, али и на њиховом путу дигиталне трансформације. Наставићемо да развијамо нове финансијске производе, едукативне програме и технолошка решења која ће нашим клијентима омогућити да остваре своје амбиције.

Закључак

АОФИ, као званична експортно-кредитна агенција, има стратешки значај за развој српске привреде, посебно у сегменту извоза. Наше активности доприносе повећању економског раста, јачању предузетништва и интеграцији Србије у глобалну економију. Даљи развој и ширење наших услуга могу додатно ојачати позицију Србије на међународном тржишту. И управо у дигитализацији видимо своју шансу за остварење свог задатка, јер дигитализација трговине није опција – она је императив данашњег пословања. Свет се мења брже него икада, а прилике које се пружају – огромне су. Наш циљ је јасан: осигурати да српска мала и средња предузећа буду лидери, а не пратиоци у овој дигиталној револуцији. Верујемо да је будућност у нашим рукама и да заједно можемо да изградимо снажну, иновативну и конкурентну привреду.

Позивам све предузетнике да искористе могућности које e-commerce пружа. Без обзира на то да ли тек започињете свој пословни пут или сте већ искусни у традиционалној трговини, дигитална трансформација може да вам отвори нове хоризонте. АОФИ је ту да вам пружи подршку на сваком кораку тог пута.

Заједно можемо да поставимо нове стандарде и учинимо српску привреду препознатљивом на глобалном тржишту. Будућност је већ почела – хајде да је обликујемо заједно!

Извор: БИЗЛифе
Фото: Стефан Јовановић / БИЗЛифе