E-commerce – Nova era konkurentnosti za mala i srednja preduzeća

E-commerce – Nova era konkurentnosti za mala i srednja preduzeća

Sećam se kada sam, pre petnaestak godina, prvi put čuo termin „e-commerce”. Zvučalo je kao nešto rezervisano za velike svetske kompanije, nešto što je daleko od naše realnosti. U to vreme internet je još uvek bio u povoju u Srbiji, a ideja o kupovini preko interneta bila je gotovo nezamisliva za većinu naših građana. Danas, sa ponosom mogu reći da upravo e-commerce predstavlja najmoćniji alat koji malim i srednjim preduzećima u Srbiji omogućava da se ravnopravno takmiče sa velikim trgovinskim lancima.

Piše: Dejan Vukotić, direktor Agencije za osiguranje i finansiranje izvoza (AOFI)

Kao neko ko svakodnevno sarađuje sa stotinama preduzetnika širom Srbije, svedok sam fascinantne transformacije kroz koju prolazi naša maloprodaja. Tradicionalni ritejl, sa svojim velikim trgovinskim centrima i skupim lokacijama u centru grada, više nije jedini put do uspeha. Naprotiv, digitalna revolucija je otvorila potpuno nove mogućnosti za male i srednje preduzetnike. Ono što je nekada bila privilegija samo velikih korporacija, danas je dostupno svima koji su spremni da prihvate promene i prilagode se novim uslovima na tržištu.

Foto: Freepik

Izvor: BIZLife
Foto: Stefan Jovanović / BIZLife

Digitalna demokratizacija trgovine

Možda najveća prednost koju e-commerce donosi jeste demokratizacija tržišta. Pre samo desetak godina, za ozbiljno učešće u maloprodaji bili su potrebni milioni evra investicija u poslovni prostor, zalihe i lokacije. Danas, zahvaljujući digitalnim platformama, preduzetnici mogu započeti poslovanje sa značajno manjim inicijalnim ulaganjima, a pri tom imati pristup ne samo domaćem već i međunarodnom tržištu. Internet je postao globalno tržište na kojem svako može da ponudi svoje proizvode i usluge, bez obzira na veličinu kompanije ili geografski položaj.

Svakodnevno se susrećem sa primerima koji potvrđuju ovu transformaciju. Male porodične manufakture postaju internacionalni brendovi, lokalne prodavnice transformišu se u regionalne e-commerce lidere. Jedan od takvih primera je i preduzeće iz Leskovca koje je počelo sa proizvodnjom tradicionalnih zanatskih proizvoda, a danas svoje proizvode izvozi širom Evrope putem onlajn prodavnica. Ovo nisu izuzeci – ovo je nova realnost srpske privrede. Digitalizacija je omogućila da se glas malih preduzeća čuje daleko izvan granica naše zemlje.

AOFI u digitalnom dobu

Kao institucija koja je posvećena razvoju srpske privrede, AOFI je morao da prođe kroz sopstvenu digitalnu transformaciju, kako bismo mogli da podržimo ovaj talas promena. U protekle tri godine potpuno smo digitalizovali poslovanje – od procesa apliciranja do realizacije kredita. Sledeći korak je rad na razvoju specijalizovanih finansijskih proizvoda prilagođenih potrebama e-commerce sektora i implementacija novih tehnoloških rešenja u naše procese. Naša misija je jasna: da budemo korak ispred i omogućimo našim klijentima da iskoriste sve prednosti koje digitalno doba donosi.

Rezultati digitalne transformacije su impresivni. Zahvaljujući digitalizaciji, mnoga preduzeća su uspela da prebrode izazove pandemije i ekonomske krize.

Novi horizonti konkurentnosti

Kada govorimo o konkurentnosti, e-commerce donosi nekoliko ključnih prednosti. Prvo, omogućava optimizaciju troškova poslovanja. Bez potrebe za skupim poslovnim prostorima i velikim zalihama, preduzeća mogu da usmere svoje resurse na razvoj proizvoda i marketing. Drugo, pruža pristup globalnom tržištu bez potrebe za fizičkim prisustvom. Uz adekvatnu onlajn strategiju, mali proizvođač iz Subotice može prodavati svoje proizvode kupcima u Nemačkoj, Japanu ili Australiji. Treće, možda i najvažnije, omogućava malim preduzećima da grade direktne odnose sa svojim kupcima, što je nekada bilo rezervisano samo za najveće igrače.

Ali digitalna transformacija nije samo pitanje tehnologije. Ona zahteva fundamentalno drugačiji pristup poslovanju. Zato smo u AOFI-ju odlučni da razvijemo sveobuhvatni ekosistem podrške, koji, pored finansiranja, uključuje i mentorske programe, tehničku podršku i osiguranje za međunarodne onlajn transakcije. Trebalo bi da u bliskoj budućnosti naši zaposleni rade direktno sa preduzetnicima, pomažući im da razviju efikasne e-commerce strategije, optimizuju svoje poslovanje i razumeju potrebe globalnog tržišta.

Izazovi na putu digitalizacije

Naravno, digitalna transformacija donosi i svoje izazove. Bezbednost onlajn transakcija, zaštita podataka, logistika isporuke i postprodajna podrška samo su neki od aspekata na koje preduzeća moraju da obrate pažnju. Svetska tržišta su dinamična i konkurencija je velika. Zato je važno da naši preduzetnici budu dobro pripremljeni i informisani.

U AOFI-ju smo svesni ovih izazova i zato smo uspostavili partnerstva sa vodećim tehnološkim kompanijama i logističkim operaterima. Spremamo program redovnih seminara i radionica na kojima će preduzetnicima biti omogućeno da steknu nova znanja i veštine. Takođe, planiramo da počnemo da pružamo podršku u oblasti pravnih i regulatornih okvira, kako bi naši klijenti bili usklađeni sa međunarodnim standardima.

Dejan Vukotić, direktor Agencije za osiguranje i finansiranje izvoza (AOFI)

Budućnost je već počela

Veštačka inteligencija, proširena realnost, personalizovano korisničko iskustvo – ovo nisu više pojmovi iz naučne fantastike, već alati koji našim preduzetnicima omogućavaju da budu konkurentni na globalnom nivou. Verujemo da je ulaganje u inovacije ključno za dugoročan uspeh.

Interesantno je da su, iz mog iskustva, najinovativnije upravo kompanije koje imaju ograničena sredstva i resurse, baš one koje tržište „tera” da budu inovativne i na taj način povećaju svoju konkurentnost.

Hibridne strategije i omnikanalni pristup

Tradicionalni ritejl nije nestao, on se transformiše. Najuspešniji preduzetnici danas kombinuju najbolje iz oba sveta – fizičke radnje postaju „šourumovi” i mesta za jedinstveno korisničko iskustvo, dok se većina prodaje odvija onlajn. Ova hibridna strategija pokazuje izvanredne rezultate. Kupci žele da dodirnu i isprobaju proizvode, ali i da imaju pogodnost onlajn kupovine. Omnikanalni pristup, koji integriše sve kanale prodaje i komunikacije sa kupcima, postaje standard u savremenom poslovanju.

U ovom kontekstu, logistika i upravljanje lancem snabdevanja postaju ključni faktori uspeha. Zato smo u AOFI-ju odlučni da uspostavimo niz programa i proizvoda za podršku u lancu snabdevanja u segmentima osiguranja, faktoringa, garancija i kreditiranja.

Put ka globalnoj konkurentnosti

Pred nama je era u kojoj će digitalne veštine i e-commerce biti ključni faktori konkurentnosti.

Kao direktor AOFI-ja, mogu da obećam da ćemo nastaviti da budemo pouzdan partner malim i srednjim preduzećima u njihovom poslovanju, ali i na njihovom putu digitalne transformacije. Nastavićemo da razvijamo nove finansijske proizvode, edukativne programe i tehnološka rešenja koja će našim klijentima omogućiti da ostvare svoje ambicije.

Zaključak

AOFI, kao zvanična eksportno-kreditna agencija, ima strateški značaj za razvoj srpske privrede, posebno u segmentu izvoza. Naše aktivnosti doprinose povećanju ekonomskog rasta, jačanju preduzetništva i integraciji Srbije u globalnu ekonomiju. Dalji razvoj i širenje naših usluga mogu dodatno ojačati poziciju Srbije na međunarodnom tržištu. I upravo u digitalizaciji vidimo svoju šansu za ostvarenje svog zadatka, jer digitalizacija trgovine nije opcija – ona je imperativ današnjeg poslovanja. Svet se menja brže nego ikada, a prilike koje se pružaju – ogromne su. Naš cilj je jasan: osigurati da srpska mala i srednja preduzeća budu lideri, a ne pratioci u ovoj digitalnoj revoluciji. Verujemo da je budućnost u našim rukama i da zajedno možemo da izgradimo snažnu, inovativnu i konkurentnu privredu.

Pozivam sve preduzetnike da iskoriste mogućnosti koje e-commerce pruža. Bez obzira na to da li tek započinjete svoj poslovni put ili ste već iskusni u tradicionalnoj trgovini, digitalna transformacija može da vam otvori nove horizonte. AOFI je tu da vam pruži podršku na svakom koraku tog puta.

Zajedno možemo da postavimo nove standarde i učinimo srpsku privredu prepoznatljivom na globalnom tržištu. Budućnost je već počela – hajde da je oblikujemo zajedno!

Izvor: BIZLife
Foto: Stefan Jovanović / BIZLife